Puno - La Paz - Sucre

26 februari 2017 - Sucre, Bolivia

Ik stel steeds uit om te schrijven, omdat dit eens voor de verandering met mijn telefoon moet en ik heb het veel te leuk om te schrijven. Inmiddels zit ik alweer een week in Sucre.  Om even chronologisch mijn laatste twee weken te vertellen, zal ik beginnen bij Puno.

In Puno is zelf niet veel te doen. Ik kwam aan en ben eigenlijk gelijk met een taxi naar het hostel gegaan. Ik had daar gelijk de lake titicaca tour geboekt en merkte al snel dat er niks te doen was in de stad. Het is gewoon een straat met winkeltjes. Ik heb hier wel een heerlijke pizza gegeten( maar niet zo lekker als de in Napels!). De dag erna ging ik de tour doen naar het titicacameer en het was de perfecte afsluiter van Peru. Eerst twee uur met de boot, waar je ook op het dak kon zitten.. Wat gaaf was! Er waren leuke mensen mee, dus dat scheelt dan ook weer. De sfeer was erg rustig en fijn. Aangekomen bij het eerste eiland zag ik al gelijk dat het een poppenkast was, maar wel interessant want mensen hebben echt vroeger op drijvende eilanden gewoont, omdat er veel geweldadige rivaliteit onder volken was. Wat we ook in NL hebben gekend. Voor 3 euro gingen we ern halfuur op een bootje varen en hebbeb we rietstengels geproeft die smaakte naar een soort frisse vrucht. Niet mijn favo maar te doen. Na de poppenkast gingen we nog 40 min met de boot naar Taquille, een eiland. Daar droegen veel vrouwen een zwarte sluier vanaf hun 5e. En aan borduursels kon je zien of ze getrouwd waren of niet. Bij mannen kon je dit zien aan een rode of witte muts, rood was getrouwd.

Het eiland was erg mooi en rustgevend, precies wat ik nodig had na een maand Peru. Mooi uitzicht op het titicacameer, allemaal herders met kudde schapen en meisjes die je armbandjes probeerde te verkopen. Waren erg schattig, maar niks gekocht!

De volgende dag had ik om 6 uur al de bus richting La Paz. Erg warme stinkbus.. Doei luxe peruaanse bussen! Bij de grens moest je uitstappen en zelf 100m naar de Boliviaanse grens lopen haha en daar kwam de bus dan en ging je door naar La Paz. We stopten in Copacabana en moesten overstappen op een andere bus. we kwamen binnen via El Alto, gevaarlijkste deel van Bolivia. Zag er super vrolijk uit! Not. Als je La Paz binnen rijdt heb je een waanzinnig uitzicht over de hele stad! Ligt in een soort dal. Aangekomen plukte ik een taxi van de straat.

Wat ik nooit verwacht had te doen. Ik had me goed ingelezen: altijd een taxi die begint met een 2, want dat is een landlijn dus een taxibedrijf... Oja La Paz: kidnappings! Haha. Geen dodelijke, jatten alleen ALLES. Ik kwam aan in mijn hostel, veilig en met al mijn spullen en die stond bovenaan een berg. Was nog best een opgave om daar heen te lopen, maar zat in het veilige deel.. Daar had ik wel wat voor over. La Paz is luid, groot, veel hoogbouw, veel verkeer en veel mensen! Je zag hier ook veel meer van die informele arbeid. Allemaal kleine kraampjes, veel schoenenpoetsers, eetkraampjes en weet ik wat. Aan de zijkant van de stoep, wat het nog voller maakt. De hoofdatrractie was de heksenmarkt die niks voorstelde als je het mij vraagt. Een straat met toetistische winkels en wat dode alpaca's. Nou leeeeeuk!

Ik ben dus vrij snel doorgegaan naar Sucre.. en hoe! Gevlogen haha, want de weg is dus onverhard en er is hier dus een groot probleem met dronken buschauffeurs dus ik dacht dikke doei. De vlucht was ook maar 50 min ipv 12 uur zweten in een bus. Aangekomen in Sucre..

Ik heb tot nu toe het leukste hostel! Veel Nederlanders en Duitsers en zitten hier met een grote gezellige meidengroep die steeds wisselt, doordat er mensen komen en gaan. De eerste dag heb ik hier een rondleiding gehad met een paar mensen van iemand die al langer hier zat. We zijn toen naar het kerkhof geweest. Behoorlijk indrukwekkend hoe loyaal men hier is naar hun doden toe. Ze blijven bloemen brengen en graven onderhouden. Ik zag een graf van een kindje dat was overleden in 1963 met verse bloemen! Om een voorbeeld te noemen.

Verder is het natuurlijk volop carnaval. Een hostel had een groot feest met een striptease van mannen. Daarvoor kwam er hier een make up artiest en kon je je laten opmaken voor €5. Ik was een luipaard. Was een leuke grappige avond en wederom gingen we met een grote groep van het hostel.

Vandaag was de grote carnaval parade.. Maar het is dus traditie dat je elkaar ondergooit met waterballonen, spuit met schuimbussen en waterpistolen.. Nou wij als de gringos werden helemaal ondergegooid en ik dacht moooooi niet! Schuimbussen gekocht en teruggespoten! Was erg grappig. De kinderen vonden het geweldig en ook vaders en zelfs politieagenten gooide op ons, maar ik deed het dus keihard terug haha. Was een soort wonderwoman!

Verder is het lekker luieren in Sucre, volg ik Spaans en ga ik binnekort een hike doen! Langs een krater, dinosaurus sporen en watervallen. Ben benieuwd :)!

Nu ga ik weer verder luieren in mijn hangmat.
Adiossssss

1. Rineke:
    26 februari 2017
    Wat weer superleuk om je verhaal te lezen. Dank je wel!!
  2. Ina:
    6 maart 2017
    Lieve Nena, wat heerlijk om weer even te kunnen lezen hoe het met je gaat!
    Fijn dat je het zo naar je In hebt dat je geen tijd hebt om te schrijven.
    Op de valreep, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Liefs