Park National Manu

10 februari 2017 - Manu National Park, Peru

Hola Chicos,

gisteren kwam ik dan terug uit Manu na een busrit van 10 uur! Maar het was het waard.

Ik had Manu een dag van te voren geboekt en kon alleen 3 dagen doen, doordat het low-season is en er al een groep onderweg was. Ik heb snel mijn kleding naar de wasserette gebracht en alle voorbereidingen getroffen. Ik stond op om 4.10 en had alle tijd om me klaar te maken en check-check dubbel check. Ik heb daarna nog een uur ofzo zitten kletsen met de recepionist en dat was erg gezellig.

Toen werd ik eindelijk opgehaald. En stelde me voor aan de twee overige reizigers, Roos en Casper, twee Nederlanders dus! Zij gingen voor 8 dagen, maar ik zou zeg maar de dag erna worden afgezet bij mijn groep. Roos en Casper zijn biologen en onderweg werd dit ook wel duidelijk. Ah dit plantje, Ah die boom.. haha. Zo biologisch ook dat Roos een uur in de wind stonk, no deo? de volgende dag had ze ook hetzelfde zweetshirt aan.. handig! Ook konden ze niet pinnen en heb ik ze een aardig groot bedrag geleend.. Wat ben ik toch aardig!

Afijn, we stopte even bij de ingang van het park waar een enorme kaart van het park was. Manu is groter dan Nederland! En er wonen de indigena de no contactados, ook wel de contactloze genoemd. Er wonen namelijk veel inheemse stammen, waar nog contact mee is met de buitenwereld, maar de contactloze daar heeft niemand contact mee, niemand kent hun taal en ze leven er echt als ''oermensen''. De gids vertelde dat een andere inheemse stam wel eens contact had gehad en hij mee mocht. Ze gingen per boot en namen allerlei fruit mee voor de contactloze. Als het fout ging, konden ze het water in springen want de contactloze kunnen niet zwemmen. De leider van de contactloze pakte de leider van de inheemse stam waar wel contact mee was bij de ballen en de andere leider deed hetzelfde. Waarschijnlijk erkennen de contactloze zo de leiders. Apart apart.  Verder is er nooit echt contact geweest. Al is er wel een documentaire over ze gemaakt.

We reden verder en onderweg stopte we een paar keer en hadden toen al aardig wat gespot een roodhoofd specht, DE 'nationale vogel' genaamd Cock of the Rock, eeuwenoude bomen die behoren tot de oudste ter wereld.. niet de boom zelf maar het type zeg maar en van alles en allerlei vogels en vlinders.

Toen we bij de lodge aankwamen na 10 uur bleek er geen stroom te zijn dus er waren allerlei kaarsjes. Best leuk. Ik besefte me ook hoeveel mankrachten wel niet aanwezig waren. Mensen mee om te koken, gezin uit het omliggende dorp dat de lodge schoonhoudt en weet ik wat. De volgende stonden we op om 7 uur en gingen we op mijn verzoek naar het wildlife centre. Al snel kreeg ik een baby luiaard in mijn armen gedrukt en die begon lekker tegen me aan te slapen. Erg schattig. Ik vroeg of Roos hem ook even vast wilde houden en uiteraard. Ze gaf hem alleen niet meer aan iemand anders ofzo, beetje vreemd. Maar dat maakte niet uit. Ik werd al snel besprongen door Charlie, een Capuchin aapje. Zo een als Pipi Lankous ook had haha. Hij was niet meer van mijn schouders weg te slaan en ging er ook eten en weet ik wat. De dieren hier zijn overigens wild en de aapjes bepalen zelf of ze wel of geen contact willen. Charlie wilde bijvoorbeeld alleen bij mij op de schouders zitten haha. Wel kreeg ik een baby aapje in mijn armen gedrukt en die denkt dan dat je haar moeder bent. Ze was in de steek gelaten door haar moeder en was super schattig. Charlie ging haar ook ontvlooien wat erg grappig was. Verder waren er Macau's, capybara's, wilde zwijnen, boa, kleine kaaiman en blijkbaar een uil, maar die had ik niet gezien. Charlie stoorde die uil blijkbaar de hele tijd hoorde ik achteraf. Ook was er een wild zwijntje dat de hele tijd aan iedereens kruis zat te ruiken, erg grappig.

We gingen hierna met de boot en echt een prachtig uitzicht. Ik bevond me de hele tijd in Cloud forrest, wat inhoud dat er eigenlijk de hele tijd wolken boven de bomen hangen doordat de bomen die zelf aantrekken. Tijdens de boottocht zagen we ook nog wilde capibara's! Erg cool dus.

Toen ik aankwam in mijn lodge was mijn groep er nog niet, maar ik vermaakte me wel. Voor de lodge stonden namelijk speciale struiken waar gedurende de hele dag colibri's inzaten. Ik heb er dus onwijs veel gezien. Hij lijkt een beetje op de vlinderstruik in onze tuin, ook paars etc.

Toen mijn andere groep er aan kwam zaten er weer twee Nederlanders bij, die claimde broers te zijn, maar duidelijk een stel waren. Ook was er een zweeds rasta meisje, inclusief een meter okselhaar. In de middag ging ik alleen met mijn gids de jungle in, want de andere hadden slecht geslapen. Vond het een slap excuus, je bent er toch maar een keer?! Ze konden niet slapen doordat het in de jungle nooit stil is.. nja no shit. Maar goed, we gingen ervandoor. Onderweg herkende ik de grond.. het is latasol, bij aardrijkskunde geleerd. De grond is paars/rose achtig en niet zo vruchtbaar, al zou je denken van wel.. Dit komt doordat de vruchtbare bovenlaag telkens wordt weggespoeld door de regen. Afijn, onderweg kwam ik erachter dat deze gids nogal saai was. Kijk deze boom en deze. Het enige wat ik dacht was houd je mond, want zo jaag je alle dieren weg. Terwijl hij druk bezig was met lullen over bomen deed ik een grote ontdekking: een koraalslang! een baby. Super giftig, maar hij sliep hoor. Al waren zijn ouders waarschijnlijk wel in de buurt. Baby  gifslangen zijn echter gevaarlijker, zij zullen namelijk meer gif gebruiken om zichzelf te verdedigen omdat ze fragieler zijn. Verder zijn we niet echt iets tegengekomen. Er waren veel termietenbulten en ik heb ook termieten gegeten. Grappig smaakje en boordevol eiwitten. Toen ik erachter kwam dat ik elke plant moest bewonderen gaf ik aan weer terug te willen. Wat we ook deden.

Tijdens het avondeten speelde de gids op een fluit, wat wel gaaf was! En ging het weer over inka dit en inka dat.. wat alle gidsen doen. Best tegenstrijdig, aangezien de inheemse mensen het meeste leven zoals de inkas, maar de mestizo bevolking(stedelingen) super racistisch zijn jegens hen. Daarom heb ik nooit echt behoefte om verhalen over dat toeristische inka product te horen. Veel gidsen claimen ook aymara of quechua te spreken.. vaak zijn dit maar enkele woorden en zinnen en zijn ze ook super racistisch tegenover de mensen die dit wel echt spreken.

Die avond gingen we er ook op uit. We zagen allerlei tarantula's, insecten en ook kaaimannen in de verte.. Ik zag ook dat ze op ons af kwamen zwemmen, want de stonden ong 30 cm in het water.. de gids bleef maar staan, maar ik en Sara, het zweedse meisje, dachten dikke doei. Die krengen kunnen wel 6 meter worden! Het homostel ging overigens weer niet mee. Beetje slapjes weer.

De volgende dag gingen we om 5 uur in de ochtend met de boot naar een soort bergwand.. Hier verzamelen zich elke ochten tientallen parkieten en papagaaien en we hebben er erg veel gespot! Was erg leuk dus.Daarna keerde we terug, ontbeten en gingen met de bus terug. Onderweg een paar keer gestopt. De gids vertelde de anderen over planten en ik liep zo'n 50m voorruit, spotte rode vogels, groene en blauwe.. was erg leuk! Terwijl zij lekker suf naar planten keken haha.

Na een paar uur in de bus werden ik en Bart nogal melig, want eenmaal aangekomen in Cuzco zei de gids bijvoorbeeld hier heb je de 24 uurs apotheek, daar is de bank etc. Hij bleeeef maaaar praten. Echt een langdradige poepchinees. Dus Bart zei ook; ik ga toch ook niet zeggen hey, daar is de Rabobank en daar is de Kruidvat! De busrit gaf overigens ook veel tijd om lekker na te denken. Zoals, de nacht voor ik naar Colca Canyon ging en een duits meisje nachtmerries had en keihard schreeuwde MAMA!! HILFE!!HILFE!! of het veld vol alpaca's dat we hadden gezien en de lama die voor onze auto de weg over rende.. dat maak je ook niet elke dag mee haha.

We werden afgezet in Cuzco en ieder ging zijn eigen weg. In mijn hostel kwam ik Malte weer tegen, erg leuk!  Verder ga ik zo de Macchu Picchu boeken, heb net de was weggebracht die is over 2 uur klaar, ik ga me klaarmaken voor morgen, dan ga ik naar de Rainbow mountain. Heb overigens besloten dat ik een paard ga huren, want heb geen zin om van 4000m naar 5000m te lopen! haha. En ik ga mijn busticket boeken, voor mijn laatste stop in Peru: Puno! Daarna ga ik alweer naar Bolvia.

Overigens, zoals jullie vast gemerkt hebben, houd ik me totaal niet aan mijn reisschema. Ik ga in ieder geval Nu naar Puno - La Paz - Sucre. In Sucre zal ik 2 weken Spaanse lessen volgen! Ook heb ik besloten dat, indien mogelijk, ik ook nog wel zo'n 6 dagen de Boliviaanse Jungle in ga om Jaguars, Puma's, wolven, beren en weet ik wat te spotten. De beren hier zijn overigens niet gevaarlijk haha.Ze eten gras en zijn super schuw. Ook klimmen ze in superdunne bomen, terwijl ze zelf moddervet en groot zijn. Lijkt me een hilarisch gezicht.

Nja, dat was het dan weer.